Teknisk systemforståelse

68TK01S Teknisk systemforståelse 2025
EmneTeknisk systemforståelse
Emnekode68TK01S
Poeng17
Arbeidsmengde425 timer
TemaerStyring, måling og regulering (9 studiepoeng) Tegningslære (4 studiepoeng) Prosessimulering (4 studiepoeng)

Læringsutbytte 

Kunnskap 

Studenten har kunnskap om  

  • de forskjellige symbolene og flytskjema som brukes i et prosessanlegg 
  • ulike aktuelle målestørrelser som trykk, temperatur strømning og nivå 
  • ulike måle- og styreprinsipper som er aktuelle i de forskjellige prosessene 
  • reguleringssløyfer, reguleringsprinsipper / metoder og begreper som brukes i forbindelse med måling og styring  
  • DAK/DAP i sammenheng med planlegging, dokumentering, simulering og HMS i en prosessbedrift 
  • utstyr, og hvordan utstyret styres og reguleres i en simulert prosess  
  • simulering av ulike prosesser og forstår hvordan en simulator fungerer 
  • ulike tegninger og tegningstyper tilhørende et prosessanlegg 
  • betydningen av å ha gode arbeidstegninger i en produksjonsbedrift og god dokumentkontroll  
  • standarder for tegning, tegningsprinsipper og metoder  
  • ledelse og planlegging i en prosessbedrift 

Studenten har kjennskap til

  • yrkesfeltet innen prosessteknikk med tanke på teknisk systemforståelse  

Studenten kan

  • vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav  

Ferdigheter 

  • Studenten kan gjøre rede for
  • valg av skjema og dokumenter som er nødvendig for å drive et prosessanlegg 
  • valg av verktøy og metoder for planlegging, oppfølging og styring av et prosessanlegg 
  • hvordan en setter de ulike måle- og styreprinsippene som er aktuelle i prosessene i drift 
  • måle- og styreutstyr i et prosessanlegg for å oppnå en optimal prosess 
  • bruk av DAK/DAP til å planlegge, dokumentere i et prosessanlegg  
  • valg av nødvendig tegningsprogram med tanke på å velge riktig verktøy for de ulike tegninger  
  • valg av type tegninger og detaljeringsgrad som er nødvendig for å lage ett optimalt produksjonsunderlag for produksjonen 
  • sine faglige valg i forbindelse med konstruksjon (Eksempelvis buede overganger kontra rette overganger osv.) 

Studenten kan

  • reflektere over målesignaler og utføre nødvendige justeringer i prosessen 
  • reflektere over resultatene etter reservedelsanalyser og beregnet reservedelsberedskap og justere denne under veiledning 
  • bruke en simulator til simulere en produksjonsprosess 
  • gjenkjenne utstyr i produksjonsprosessen 
  • bruke en tegning og en simulator til å forstå gangen i et prosessanlegg 
  • tegne en prosess i et tegneprogram etter veiledning 
  • reflektere over hva man for eksempel kan gjøre med Autocad i forhold til Visio. (dette som ett eksempel). 
  • finne og henvise til informasjon og fagstoff om teknisk systemforståelse i et prosessanlegg og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling 
  • kartlegge måle- eller styretekniske systemer og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak for å optimalisere og sikre et prosessanlegg 

Generell kompetanse 

Studenten kan 

  • beskrive, analysere og drive moderne prosessanlegg 
  • planlegge og gjennomføre overvåking av moderne automatiserte prosessanlegg alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer for å sikre produktkvalitet og HMS 
  • planlegge og drifte et prosessanlegg ved hjelp av måling, styremetode og reguleringsteknikk som leder eller deltaker i gruppe på en miljøvennlig, økonomisk og sikker måte 
  • utføre arbeidet etter kunders ønsker og myndigheters krav 
  • vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav  Norsk og internasjonale standarder etc. 

Tema og innhold 

Styring, måling og regulering  

  • Symbol, flytskjema, ulike tegninger og tegningstyper som brukes i et prosessanlegg. 
  • Aktuelle målestørrelser som trykk, temperatur strømning og nivå. 
  • Ulike måle- og styreprinsipper som er aktuelle i de forskjellige prosessene. 
  • Reguleringssløyfer, reguleringsprinsipper / metoder og begreper som brukes i forbindelse med måling og styring 
  • Ledelse og planlegging i en prosessbedrift 

Tegningslære  

  • Symbol, flytskjema, ulike tegninger og tegningstyper som brukes i et prosessanlegg. 
  • DAK/DAP i sammenheng med planlegging, dokumentering, simulering og HMS i en prosessbedrift 
  • Betydningen av å ha gode arbeidstegninger i en produksjonsbedrift og hvordan dette påvirker bedriftens økonomi 
  • Standarder for tegning, tegningsprinsipper og metoder 
  • Ledelse og planlegging i en prosessbedrift 

Prosessimulering  

  • Symbol, flytskjema, ulike tegninger og tegningstyper som brukes i et prosessanlegg. 
  • Ulike måle- og styreprinsipper som er aktuelle i de forskjellige prosessene. 
  • Reguleringssløyfer, reguleringsprinsipper / metoder og begreper som brukes i forbindelse med måling og styring 
  • DAK/DAP i sammenheng med planlegging, dokumentering, simulering og HMS i en prosessbedrift 
  • Utstyr, og hvordan utstyret styres og reguleres i en simulert prosess 
  • Simulering av ulike prosesser og hvordan en simulator fungerer 
  • Tegningsforståelse, P&ID, tegn og symboler 
  • Prosessforståelse, prosessflyt i et anlegg. 

Arbeidsoppgaver i emnet 

Alle arbeidskrav og obligatoriske studentarbeid skal være bestått for å få gå opp til avsluttende arbeidskrav/ eksamen.   

  • 4 arbeidskrav. Vurderes som bestått/ ikke bestått. 
  • 1 tverrfaglig obligatorisk studentarbeid. Vurderes med karakter A-F. Teller på sluttvurdering. 

I tillegg til dette kommer at antall studentarbeid. 

Obligatorisk oppmøte på simulator: 
Skolen setter fokus på praktiske øvelser, blant annet med simulatorfaget. I simulatorfaget er det derfor et spesifikt krav om deltakelse på minimum 60% av simulatorøktene. 

Avsluttende arbeidskrav/ Eksamen 

Felles for alle tema i emnet: 1 eksamen.