00TX00A LØM

  • Emne: LØM

    Emnekode: 00TX00A

    Studiepoeng: 10

  • Arbeidsmengde: 250 timer

    Temaer: Ledelse (3 studiepoeng), Økonomi (4 studiepoeng), Markedføring (3 studiepoeng)

Læringsutbytte 

Kunnskap 

Studenten har kunnskap om:

  • organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori.
  • kjøpsatferd og markedsplanlegging.  
  • sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse. 

Studenten har

  • innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser.
  • erfaringsbasert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og ledelsesutfordringer. 

Ferdigheter 

Studenten kan  

  • forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak.
  • utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler.
  • utarbeide en markedsplan og utarbeide ulike markedskommunikasjonstiltak. 
  • gjøre rede for og vurdere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov.  
  • kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger, utarbeide mål og iverksette begrunnede tiltak.
  • innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig. 

Generell kompetanse 

Studenten kan 

  • utøve samfunnsansvar i samsvar med gjeldende lovverk, krav til bærekraft og etiske prinsipp.  
  • kommunisere på en tydelig og forståelig måte.  
  • utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter.
  • utarbeide og følge opp planer innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre.  
  • planlegge, gjennomføre, presentere og dokumentere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor LØM-emnet.
  • samhandle og samarbeide i og utenfor egen organisasjon.  
  • beskrive bedriftens utfordringer og muligheter ved hjelp av verktøy som SOFT/SWOT, handlingsplan og navigasjonshjul.  

Studenten har

  • relevant digital kompetanse og kan beherske verktøy som regneark, tekstbehandlings- og presentasjonsverktøy, og samarbeids- og kommunikasjonsplattformer. (f.eks. Excel, Word, Power Point, Teams/Zoom) .  

Tema og innhold 

  • Organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori. 
  • Organisasjonsutvikling, personalledelse og psykososialt arbeidsmiljø. 
  • Aktuelt lovverk innenfor LØM-emnet og forståelse av hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser. 
  • Kjøpsadferd og markedsplanlegging. 
  • Sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse. 
  • Erfaringsbasert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og ledelsesutfordringer. 
  • Faglig kommunikasjon, situasjonsanalyser og etiske utfordringer. 

Læringsmetoder 

Forelesninger/klasseromsundervisning med arbeidskrav knyttet til aktuelle emner, gruppearbeid og individuell oppgaveløsning. Studentene arbeider selvstendig eller i grupper med oppgavene, der lærer er tilgjengelig for veiledning ved kontakt.  

Studiefasiliteter 

Eget klasserom, auditorium og skolens øvrige fasiliteter som grupperom. 

Arbeidsoppgaver i emnet  

Alle arbeidskrav må være bestått for å få gå opp til avsluttende arbeidskrav/ eksamen.  

  • LØM: 2 større tverrfaglige arbeidskrav. Vurderes som bestått/ ikke bestått.
  • I tillegg til dette kommer at antall studentarbeid. 

Avsluttende arbeidskrav/ Eksamen 

Eksamen går over 3 dager. 

Dag 1 og 2: produksjonsdel. 
Dag 3: Dokumentasjonsdel.  

Sensor vurderer studentens helhetlige kompetanse. Ved tvilstilfeller vil dokumentasjonsdelen være avgjørende for resultatet.