00TK01N Teknisk systemforståelse med faglig ledelse Emne: Teknisk systemforståelse med faglig ledelseEmnekode: 00TK01NStudiepoeng: 18 Arbeidsmengde: 450 timerTemaer: Styring, måling og regulering (10 studiepoeng), Tegningslære (4 studiepoeng), Prosessimulering (4 studiepoeng) Læringsutbytte Kunnskap Studenten har kunnskap om de forskjellige symbolene og flytskjema som brukes i et prosessanleggulike aktuelle målestørrelser som trykk, temperatur strømning og nivåulike måle- og styreprinsipper som er aktuelle i de forskjellige prosessenereguleringssløyfer, reguleringsprinsipper / metoder og begreper som brukes i forbindelse med måling og styring DAK/DAP i sammenheng med planlegging, dokumentering, simulering og HMS i en prosessbedriftutstyr, og hvordan utstyret styres og reguleres i en simulert prosess simulering av ulike prosesser og forstår hvordan en simulator fungererulike tegninger og tegningstyper tilhørende et prosessanleggbetydningen av å ha gode arbeidstegninger i en produksjonsbedrift og god dokumentkontroll standarder for tegning, tegningsprinsipper og metoder ledelse og planlegging i en prosessbedrift Studenten har kjennskap tilyrkesfeltet innen prosessteknikk med tanke på teknisk systemforståelse Studenten kanvurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav Ferdigheter Studenten kan gjøre rede forvalg av skjema og dokumenter som er nødvendig for å drive et prosessanlegg valg av verktøy og metoder for planlegging, oppfølging og styring av et prosessanlegg hvordan en setter de ulike måle- og styreprinsippene som er aktuelle i prosessene i drift måle- og styreutstyr i et prosessanlegg for å oppnå en optimal prosess bruk av DAK/DAP til å planlegge, dokumentere i et prosessanlegg valg av nødvendig tegningsprogram med tanke på å velge riktig verktøy for de ulike tegninger valg av type tegninger og detaljeringsgrad som er nødvendig for å lage ett optimalt produksjonsunderlag for produksjonen sine faglige valg i forbindelse med konstruksjon (Eksempelvis buede overganger kontra rette overganger osv.) Studenten kanreflektere over målesignaler og utføre nødvendige justeringer i prosessenreflektere over resultatene etter reservedelsanalyser og beregnet reservedelsberedskap og justere denne under veiledningbruke en simulator til simulere en produksjonsprosessgjenkjenne utstyr i produksjonsprosessenbruke en tegning og en simulator til å forstå gangen i et prosessanleggtegne en prosess i et tegneprogram etter veiledningreflektere over hva man for eksempel kan gjøre med Autocad i forhold til Visio. (dette som ett eksempel).finne og henvise til informasjon og fagstoff om teknisk systemforståelse i et prosessanlegg og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstillingkartlegge måle- eller styretekniske systemer og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak for å optimalisere og sikre et prosessanlegg Generell kompetanse Studenten kan beskrive, analysere og drive moderne prosessanleggplanlegge og gjennomføre overvåking av moderne automatiserte prosessanlegg alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer for å sikre produktkvalitet og HMSplanlegge og drifte et prosessanlegg ved hjelp av måling, styremetode og reguleringsteknikk som leder eller deltaker i gruppe på en miljøvennlig, økonomisk og sikker måteutføre arbeidet etter kunders ønsker og myndigheters kravvurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav Norsk og internasjonale standarder etc. Tema og innhold Styring, måling og regulering Symbol, flytskjema, ulike tegninger og tegningstyper som brukes i et prosessanlegg. Aktuelle målestørrelser som trykk, temperatur strømning og nivå.Ulike måle- og styreprinsipper som er aktuelle i de forskjellige prosessene.Reguleringssløyfer, reguleringsprinsipper / metoder og begreper som brukes i forbindelse med måling og styringLedelse og planlegging i en prosessbedrift Tegningslære Symbol, flytskjema, ulike tegninger og tegningstyper som brukes i et prosessanlegg.DAK/DAP i sammenheng med planlegging, dokumentering, simulering og HMS i en prosessbedriftBetydningen av å ha gode arbeidstegninger i en produksjonsbedrift og hvordan dette påvirker bedriftens økonomiStandarder for tegning, tegningsprinsipper og metoderLedelse og planlegging i en prosessbedrift Prosessimulering Symbol, flytskjema, ulike tegninger og tegningstyper som brukes i et prosessanlegg.Ulike måle- og styreprinsipper som er aktuelle i de forskjellige prosessene.Reguleringssløyfer, reguleringsprinsipper / metoder og begreper som brukes i forbindelse med måling og styringDAK/DAP i sammenheng med planlegging, dokumentering, simulering og HMS i en prosessbedriftUtstyr, og hvordan utstyret styres og reguleres i en simulert prosessSimulering av ulike prosesser og hvordan en simulator fungererTegningsforståelse, P&ID, tegn og symbolerProsessforståelse, prosessflyt i et anlegg. Læringsmetoder Forelesninger/klasseromsundervisning med arbeidskrav knyttet til aktuelle emner, gruppearbeid og individuell/ felles oppgaveløsning. Studentene arbeider selvstendig eller i grupper med oppgavene, der lærer er tilgjengelig for veiledning ved kontakt. Demonstrasjoner og laboratorieøvelser. Studiefasiliteter Eget klasserom, auditorium og skolens øvrige fasiliteter som grupperom og laboratorier. Arbeidsoppgaver i emnet Alle arbeidskrav skal være bestått for å få gå opp til avsluttende arbeidskrav/ eksamen. 4 arbeidskrav. Vurderes som bestått/ ikke bestått.1 tverrfaglig obligatorisk studentarbeid. Vurderes med karakter A-F. Teller på sluttvurdering.I tillegg til dette kommer at antall studentarbeid. Avsluttende arbeidskrav/ Eksamen Felles for alle tema i emnet: 1 eksamen.