-
Emne: Norsk kommunikasjon
Emnekode: 00TM05I
Studiepoeng: 5
-
Temaer:
Studieteknikk
Skriftlig kommunikasjon
Muntlig kommunikasjon
Kildebruk og kildekritikk
Kulturforståelse, språk, identitet og ledelse
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi
Metode
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- Kjenner til norsk språk -og kulturutvikling i ei globalisert verd
- Kjenner til retoriske virkemiddel i kommunikasjon
- Forstår forholdet mellom språk og makt
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende presentasjonsverktøy bevisst for å nå ei målgruppe
- Kan lede ulike muntlige kommunikasjonssituasjoner
- Kan tolke samansette tekster
- Kan anvende retoriske virkemiddel i en kommunikasjonssituasjon
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere over eigne holdninger og verdier som leder
- Er bevisst egen og andre sin rolle i ulike kommunikasjonssituasjoner
- Kan lede planlegging og gjennomføring av et arbeid på tvers av emne
Fagressurser/lærebøker
Norsk for fagskolen, Marion Federl/Arve Hoel,
NKI-forlaget
Undervisningsformer og læringsmetoder
Klasseromsundervisning, Simulatorøvelser, Gruppearbeid, Studentpresentasjoner, Veiledning, prosjektarbeid og individuelle innleveringer.
Studiefasiliteter
Klasserom, auditoriet og skolens andre fasiliteter (bl.a. grupperom, bibliotek, datarom, simulator og laboratorium).
Arbeidskrav i emnet
Minimum antall arbeidskrav er 2.
Alle arbeidskrav skal være bestått for å få gå opp til eksamen.
Alle obligatoriske studentarbeider skal være bestått for å få gå opp til eksamen.
Obligatoriske studentarbeider som vurderes med karakter, inngår i emnekarakter.
Avsluttende arbeidskrav/ Eksamen
Eksamen 2. 4 timer. Vurderes med karakter A-F.
Trekkfag - Dersom faget trekkes ut til eksamen: Samlet karakter fra obligatoriske studentarbeider og eksamenskarakter slås sammen til en emnekarakter, som viser studentens samlede måloppnåelse i emnet. Emnekarakteren dokumenters på vitnemålet. Dersom faget ikke trekkes ut til eksamen: Samlet karakter fra obligatoriske studentarbeider utgjør emnekarakter og dokumenteres på vitnemålet.