5 Vurdering
Fagskolen Møre og Romsdal legger vekt på vurdering for læring, vurdering av læring og at prosessen skal sikre faglig betryggende og upartisk vurdering. Vurderingsformene må ha sammenheng med utdanningens mål og læringsutbytte (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse), innhold og arbeidsformer. Vurderingen skal fremme kontinuerlig læring og utvikling hos studentene. Vurdering henger nært sammen med arbeidsformer og læringsmetoder.
Vurderingsformer
Underveisvurdering (vurdering for læring)
I de ulike emnene skal studenten besvare og levere ulike arbeidskrav og studentarbeid henholdsvis på tema og emnenivå. Arbeidskravene og studentarbeidene er gitt slik at studenten får vist sin evne til refleksjon i fagstoffet.
Sluttvurdering / emnekarakter (vurdering av læring)
Emnekarakter gis i emnene når alle temaene i emnet er gjennomført og alle arbeidskrav er bestått. Det foretas en helhetsvurdering av studentenes kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse sett i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene for emnet. Aktiv deltakelse kan være med på å dra opp sluttkarakteren.
For å sikre at vurderingen utføres på en upartisk og faglig betryggende måte, jf. fagskoleloven § 21, sensureres den enkeltes students sluttarbeidskrav/ eksamen anonymt. Anonym sluttvurdering gjennomføres ikke på hovedprosjektet av praktiske årsaker.
Emnekarakteren fastsettes som følger:
I emnekarakteren vektes de enkelte tema i forhold til antall studiepoeng av det totale antallet studiepoeng i emnet. I tillegg vektes arbeidskrav underveis og sluttarbeidskrav på følgende måte:
- Karaktergitte obligatoriske studentarbeid underveis i tema inngår i vurderingsgrunnlaget for emnekarakteren med en vekt på 30%.
- Sluttvurdering/ eksamen i tema inngår i vurderingsgrunnlaget for emnekarakteren med en vekt på 70%
- Sluttvurdering innen hovedprosjektet gjøres på grunnlag av prosjektoppgaven, gruppepresentasjonen, refleksjonsnotat og en muntlig høring. Det gjøres en totalvurdering som resulterer i en karakter for emnet.
Avsluttende vurdering i emner er viktig for en students sluttkompetanse, derfor er det et krav at eksamen bestås for at emnekarakter skal kunne bli gitt. Dersom en student får karakter F (stryk), må eksamen tas på nytt og bestås, før emnekarakter kan gis.
Semesteravgift må også være betalt for at en student skal kunne ta eksamen og få vitnemål.
Arbeidskrav
Arbeidskrav er obligatoriske studentarbeider og prøver som settes som vilkår for at studentene skal få vurdering i emnet. Arbeidskravene knyttes til de sentrale temaene innfor hvert emne og forankres i læringsutbyttebeskrivelsen for emnet. Læringsutbyttebeskrivelsene er styrende for utformingen av arbeidskravene. Tilbakemeldingene skal konkret beskrive hva som er bra og hva som bør bli bedre i studentens arbeid, vurdert opp mot aktuelle læringsutbyttebeskrivelser og gitte vurderingskriterier. Tilbakemeldinger skal være dokumentert.
Tilbakemelding på arbeidskrav skal vurderes som følger:
- Bestått / Ikke bestått og / eller beskrivelse av nivå, høyt, medium og lavt
- Skriftlige og / eller muntlige tilbakemeldinger