Skolestart

Vi ønsker våre studenter velkommen til studieåret 2023/24. Vi ser frem til å møte våre studenter igjen og ønsker velkommen til de som skal begynne på studiene sine i år.

Her finner du praktiske opplysninger om skolestart for det nye studieåret. Nedenfor finner du opplysningene som gjelder for hvert av våre studiesteder i Kristiansund og Ålesund.

Skolestart for Fagskolen er mandag 21 august.

Heltidsstudenter: Mandag 21. august

Nye studenter møter kl. 09:00

2 års studenter møter kl. 10:00

Psykisk helse og rusarbeid 1. år: Torsdag 24. august kl. 09:00

Deltidsstudenter på prosessteknikk: Oppstart og 1.samling i uke 35. Ytterligere informasjon til deltidsstudenter kommer nærmere skolestart.

Alle fagskolens klasserom er i 3. etasje i Bygg 2 (mursteins bygget med pyramide glasstak)

Du finner oss på Sankthanshaugen 2, bygg 2 (mursteinsbygg med glasspyramidetak) - Skolen er samlokalisert med Kristiansund VGS.

Parkering for studenter

Parkering skal kun skje på oppmerkede plasser. Parkeringskort kan fås i resepsjonen i bygg 8. Ved manglende parkeringskort, risikerer man parkeringsbot.

Kjøp av skolebøker

Det kan være lurt å vente med å kjøpe bøker til skolestart etter innspill fra faglærerne. Studenter i maritime fag har gratis tilgang på enkelte læremidler som finnes på marfag.no.

Hybler

Skolen driver ikke hybelformidling. Vi henviser til annonsering i avisen eller oppslag på skolen. Det har vanligvis gått greit å skaffe seg hybel.

Studieavgift

Fagskolen har studieavgift, kr 800.- pr semester på heltidsstudium og kr 400,- på deltidsstudium. Studieavgiften sendes ut elektronisk i oktober og mars.

Fadderuke

Fadderuka er for studenter ved Høgskolen i Molde, avd KSU, Fagskolen i Møre og Romsdal, avd KSU, og Dronning Maud Minnes Høgskole, avd KSU.

Påmeldingslink til fadderuka

Oppmøte på kulturfabrikken i sentrum onsdag 16. august kl. 13.30.

Her vil dere bli tatt imot av faddere og får delta på den offisielle åpningen av fadderuken sammen med studenter fra HiMolde og DMMH.

De som ikke har anledning til å bli med fra starten av, men som ønsker å bli inkludert i fadderuken etter skoleoppstart, kan skrive dette under annet i påmeldingen. Da vil dere bli kontaktet av fadderukekommiteen for mere informasjon.

Gjennom arrangementene i Fadderuka vil du som ny student få en herlig start på studenttilværelsen i Kristiansund, og bli kjent i byen og med andre studenter i Studentbyen Kristiansund.

Bruk av IKT/behov for datamaskin

Et av målene for fagskoleutdanningen er at studentene skal utvikle ferdigheter i å bruke IKT i lærings- og utviklingsprosesser. For å få et fullgodt utbytte av undervisningen, er det nødvendig at studentene har sin egen bærbare pc. Hvis du skal kjøpe ny, kan det være en fordel å vente til skolestart for å være sikker på at pc-en du kjøper har de nødvendige spesifikasjoner.

Skolestart

Studieåret 2023/24 starter mandag 21 august. Våre studenter som skal gå 2 året skal møte kl 10.00 på klasserommene sine. Våre nye studenter skal møte på skolen kl 09.00. Oppmøtested er i foajeen i hovedetasjen ved administrasjonen. Du vil bli møtt av din klassestyrer der. Lister over klasser og klasserom vil du også finne godt synlig i foajeen.

Du finner oss på Fogd Greves vei 9 - like vest for NTNU i Ålesund.

Parkering for studenter

Skolen har tilgang til noen parkeringsplasser for studenter på sørsiden av Borgundvegen via Sørneskrysset. Der får dere tilgang gjennom bommen med studentkort, som dere får utlevert etter skolestart. Det er også mulig å parkere i Gangstøvika, en 5 minutters gåtur unna.

Kjøp av skolebøker

Hybler

Studentene våre i Ålesund blir medlem av SIT fra august 23 og kan ta kontakt der for å søke på hybler, se mer info på www.sit.no/alesund.

Studieavgift

Fagskolen har studieavgift, kr 800.- pr semester som sendes ut elektronisk i oktober og mars.

Mer informasjon

Nye studenter vil også få tilsendt informasjon på epost.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.